イグナイターユニット自作 / Original ignititor unit built (alternative to factory CDI)
故障した純正CDIに代わる手段として選んだのが、日本車、それも軽自動車の点火系部品を流用して、純正CDIボックスと同じサイズのオリジナルイグナイターユニットを製作すること。
希少で高価、また性能はともかく信頼性が個人的には怪しいと感じられてならない純正CDIを探すことはせず、信頼性・部品の入手性・低廉性の3点を追及するのが今回の狙い。
The solution I alternatively chose was to build my original ignitor unit, by using ignition electrical components originally equipped on Japanese K-cars that are later designed thus certain robustness is expected, drastically inexpensive and easier to find in the second-hand market, assembling them into a box in the same size of 911 factory CDI box.
The idea was to aim the three targets; reliability, availability of replacement, and inexpensiveness.
選んだ部品の一つがこれ。1990年代の三菱ミニカのディストリビューターAssyで、三菱製。3台用意した。
One of the components I chose was this. An ignition distributor from an early ’90 Mitsubishi Minica, manufactured by Mitsubishi Electric. I procured three units.
もう一つがこれ。やはり軽自動車に広く使われている閉磁型イグニッションコイル。ポルシェのCDI用コイルも含めて昔の円筒形タイプに比べると、遥かに小型。
Another one here. A closed magnetic ignition coil widely used on K-cars with the size far smaller than Porsche factory ignition coil designed for CDI.
ディスビのふたを開けてみたところ。取り出して使うのは、黒い半月形状のイグナイター。驚くほどコンパクトなこれを取り出して使う。
911SCのそれに比べるとコンパクトなシグナルピックアップとローターも、ゆくゆくは同時点火化のために活用できそう。
Opened the cap and looked inside. The black ignitor unit in a crescentic shape is what I need. The signal pickup and ignition rotor in a triangular shape could be used when I would be ready to make the whole ignition system simultaneous firing.
早速これらを繋いで、正常に機能することを確認してみた。
I instantly got connected and checked all the stuff function properly.
Connected power and ground lines…
Put ignition coil connected as well…
ディスビのローターを手で回して、プラグに火が飛ぶことを確認。
Turned the distributor shaft and confirmed that the system properly lets the spark plug fires.
それではと、今度はピックアップとローターを911SCのものに繋ぎ替えてみた。1970年代製の911SCのディスビが1990年代の三菱製イグナイターと期せずして出会う瞬間。
ディスビシャフトを回転させると、プラグに力強く火が飛ぶ。
I then switched the signal pickup and ignition rotor with those of 911SC. This was really the moment when a Bosch ignition distributor manufactured in late 70s for Porche 911SC and a Mitsubishi ignitor manufactured in early 90s came across. Turned the shaft, and sparked properly.
911SCのディスビをエンジンに装着し、はやる気持ちを抑えながら、その辺にあったワイヤで配線を仮組み。車上のディスビからのピックアップ信号が、黄色いプラスチックかごの上に置かれた軽自動車用三菱ディスビに内蔵されたイグナイターへと入り、点火信号が車上のコイル(軽自動車からの流用)へと入る流れ。
エンジンは無事に始動!
Put 911SC distributor back to vehicle and wired it with Mitsubishi ignitor. The idea was that the electrical signal picked up inside the 911SC distributor installed on the vehicle goes into the ignitor inside Mitsubishi distributor temporarily placed on a yellow basket, then ignition signal generated by the Mitsubishi ignitor goes into an ignition coil mounted on vehicle (not shown in pic).
Turned the ignition key, the engine successfully started!
点火タイミングも特に再調整の必要はなさそう。これでいけるぞ。
The timing stays good with no necessity of re-adjustment.
完成した自作イグナイターユニット。上1点・下2点の取り付け穴位置は純正CDIと共通とし、外形も純正とほぼ同サイズにした。
The ignitor box I built, with the same three attachment points (one top, two bottom) and almost the same size as the Porsche factory CDI box.
これを純正位置に搭載、車両側コネクターからIG電源を取り、コイルのマイナス端子から取った信号を抵抗を介してタコメーターラインへと戻すように配線。
そして・・・エンジンは難なく始動。大成功!
Put all the stuff back to the places as they should, put the electrical lines connected with vehicle-side connector, added one line connecting the negative terminal of ignition coil and tachometer signal input with a resister in between… Started the engine!
念のため暖気後に再始動してみる。アイドリングも正常。
Checked re-starting. Idling speed stayed steady.
パンチングメタルのカバーの下はこうなっている。
半月形状のイグナイターが3つ並んでいるが、駆動させるのは1個だけ。先々の同時点火化に向けてひとまず3つ搭載した。
信頼性を考え、コネクターは近代的な防水タイプ。
The photo shows how things are like under a punched metal cover. Three crescentic ignitors are placed, but one of them is being in use for the time being. The rest are for future modification for simultaneous firing. I chose modern waterproof connectors for reliability.
イグナイターユニットへの通電状態を常時確認することができれば、何らかの不具合が起きた際の原因特定をするうえで便利だと考え、オレンジ色のLEDを仕込んだ。
I added an orange LED to monitor the power supply status as I thought it would be a great help to investigate the cause when some failure happens.
ディスビ、およびイグニッションコイルへと繋がるコネクター。前者は防水タイプ。
Connectors for ignition distributor and coil. I selected a waterproof type for distributor.
The wire harness I fabricated.
全て完成したところで、再び結線して、正常に機能することを確認。
Upon all are complete, installed and wired, I confirmed that the system work properly.
何事もなかったかのように(?)純正位置に収まった自作イグナイターユニットと・・・
The original ignitor box I built installed in place and…
というわけで、点火系はひとまずこの仕様でいこうと思う。
The ignition coil in place as well.
All the ignition system replacement is done. I will go with it for the time being.