ディストリビューターのオーバーホール / Rebuilding ignition distributor

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軽自動車イグナイターの流用もうまく行きそうだと分かったところで、ディスビをエンジンから一旦取り外し、劣化したワイヤハーネスの刷新も兼ねてオーバーホールすることにした。

Distributor rebuilding project, with refreshing the wire harness that has become brittle.

Dscf4624Dscf4621まずはキャップとローターを外してみる。至って正常。

The cap and rotor taken out look fine.

 

Dscf4620ディスビ側ワイヤハーネスと車両側ワイヤハーネスを繋ぐコネクターに巻かれたテープを外してみると、ディスビ側のオス端子が裸で車両側メスコネクターに挿入されていた。コネクタボディが劣化し滅失したのだろうか?

Taken unidentifiable tape out of the connector body, I found the two terminals from the distributor wire were inserted into the vehicle-side connector without being held by the connector housing. Where has the housing been gone?

 

Dscf4627初めて目にする911SCディストリビューターの中身。大きな6本の角を持つシグナルローター、その下にはこれまた大きなコイルが見える。こうした構成部品は、果たして現在でも単体で購入できるのだろうか。いや無理そうな気がする。

The 911SC distributor which I have an initial look, having a signal rotor having 6 horns around and a large eletrical coil underneath. Wondering if these components are still available for purchase or not… I guess not.

 

Dscf4630Dscf4631エンジンから取り外した911SCのディストリビューター全景。930型の911の中でも異色の反時計回りタイプ。中古を探してもなかなか見つからない貴重品だということが分かり、分解修理を前に少し緊張感が高まる。

The distributor assembly taken out of my 911SC. The shaft is designed to turn counterclockwise differently from earlier 911 models. I lately learned that finding secondhand of this style distributor is not an easy job today, so I was uptight a bit to start rebuilding it.

 

Dscf4846被覆も導線も経年劣化でカチカチに硬化した同軸タイプのケーブル。部屋に持ち込み、コネクターボディを外して刷新作業を開始。

All the external insulation material and a pair of wires inside the coaxial cable have become brittle for years. Removed the original connector body and started restoring them.

 

Dscf4861Dscf4860同軸ケーブルは、 外径が近く、エンジンルーム内の熱気に負けない耐熱性もあるタイプに入れ替え。

コネクター端子は横幅が同じ現代のものに交換。抜け止めのツメの位置が異なるので、コネクタボディとの間で引っ張り方向にややガタがあるが、コネクタ自体をディスビハウジングに固定する金具があるので問題なしと判断。

Replaced the coaxial cable with alternative one that is designed durable enough to withsand high temperature in the engine compartment. Also replaced the pair of terminals with those available today having the same width. The new terminals slightly have rattling in longer direction inside the housing because of the different location of the barb from those of the original, but I determined it creates no problem as the connector is being attached firmly with distributor housing by a retainer plate and the screw.

 

Dscf4851次はディスビ本体の分解。

センターシャフト付近の2箇所をマイナスドライバーでゆっくりこじりながら、シグナルローターをじわじわと持ち上げ、取り外す。回り止め用に入っている直径2mm程度のキーを紛失しないように注意。

Next, dismantling the distributor assembly. Removed signal rotor by carefully prying up the closer location to the center shaft using a pair of screw drivers by left and right hands. A small key, 2mm in diameter, placed in between the signal rotor and shaft, comes off right after signal rotor gets off and this is quite easy to loose.

 

Dscf4852シグナルローターが外れたら、その直下に入っているシムやサークリップを順々に外して・・・

Now, some shims and circlips are accessible and to remove in sequence…

 

Dscf4853Dscf4856ピックアップコイルとバキューム進角ユニットをひとかたまりで取り出す。

Took out the pick-up coil and vacuum advancer mechanism as a whole.

 

Dscf5064分解してそれぞれをクリーンアップ。コイルは巻線にうっかり触れて断線させないよう注意。バキューム進角ユニットは回転部にグリスを注入して動きを復活させた。

Unscrewed to separate them and cleaned up. The winding of the coil is exposed so you should not accidentally get your hand touch on it or it may break the wire. Greased moving locations of the vacuum advancer to restore the smooth movement.

 

Dscf4855ハウジングの内面、特に底部には摩耗粉らしき赤っぽい汚れが付着。

A view inside the distributor housing, with a great amount of abrasion power observed on the inner side and the bottom surfaces.

 

Dscf4873ガバナーウェイトやスプリング、ベースプレート部分は全体的に赤サビが発生。ガバナーウェイトの動きが渋い。

A set of govenor weights and the associated mechanism including springs and base plate, rusted in red. Movement of governor weights was not smooth.

 

Dscf4871ハウジング底部。センターシャフトを支持するベアリングは黄銅製でソリッドタイプ。打ち替えとなると面倒だが、幸いなことに異常な摩耗はなさそう。

Bottom surface of the housing. It looks the solid bearing supporting the center shaft is made of brass. Fortunately no remarkable wear was observed, otherwise I had to get it replaced.

 

Dscf4872Dscf4870ベースプレート裏側。摩耗してペラペラに薄くなったシムが辛うじて原形を保っている。センターシャフトのアキシャル方向のガタはこのシムで調整すれば良さそうだ。シャフトには異常なし。このディスビ、おそらく過去に一度もオーバーホールされていないと推察される。

The bottom surface of the base plate, and a pair of shims in place that have become extremely thin due to wear. It seems the idea is to increase or decrease of the height of the shims to optimize mechanical play of the shaft in the longitudinal direction. No problem observed on the shaft itself. It looks this distributor has never been rebuilt before.

 

Dscf4974汚れを落としグリスアップしてスムーズな動きを取り戻したガバナー部品を、ベースプレートに組み込む。

Got all the governor components cleaned and greased to restore smooth movement, then assembled into base plate.

 

Dscf5081ここで新たに調達した黄銅製のシムを入れる。ポルシェ用でも何でもない、工業用の一般品。そのままでは内径が小さ過ぎたので、少々加工。

Got a set of new brass shims into place. The shims are not designed for Porsche but for general industrial purposes. I only had to enlarge the internal diameter to fit.

 

Dscf4975シムを仮組みしたシャフトAssyをハウジングに挿入し・・・

Put the shaft assembly into distributor housing temporarily…

 

Dscf5083ピニオンギアを仮組みして、アキシャル方向のガタを確認しながら、ガタが極小となるシムを選択。

And put pinion gear temporarily in place as well, checked free play of the shaft in longitudinal direction and optimized the shim heights.

 

Dscf5082ピックアップコイルとバキューム進角ユニットを元に戻して・・・

Put pick-up coil and vacuum advancer back into place and…

 

Dscf5085新たに製作したワイヤハーネスを装着して、完成。

All done, with a new wire harness I made attached.

 

Dscf5088ピニオンギアを固定するピンは、本来はカシメタイプだが、試しにロールピンを使ってみることにした。念のため両端をピンの外径方向へ軽く変形させて、抜け止めを図った。
ただこれで本当に大丈夫か不安なので、路上復帰させる前に純正のカシメタイプに変更するかも知れない。

I will go with a roll pin instead of the original that is to be tightly crimped. For safety concerns I made both ends of the roll pin slightly bent outwardly, but I am not still confident, so I may go back to the original pin before getting the car back on the road.

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